Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2013

Τα σκάνδαλα αγαπούν τον ΕΟΤ

Πορίσματα «φωτιά» των επιθεωρητών ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για διασπάθιση δημοσίου χρήματος, παραπομπή των δικογραφιών στη Βουλή, αλλεπάλληλες ένορκες διοικητικές εξετάσεις και όμως καμία παραπομπή μέχρι σήμερα.
Και στο παρασκήνιο, πολυτελή ταξίδια στελεχών του Οργανισμού στο εξωτερικό, αγορές τζιπ και κονδύλια με τα οποία αγοράστηκαν αντί-στρες μπαλάκια, στυλό, καπελάκια, επώνυμες μεταξωτές γραβάτες και μαντήλια, αλλά και εκατομμύρια καραμέλες με γεύση... ούζου για τα γραφεία στο εξωτερικό.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο ΕΟΤ απασχολεί την κοινή γνώμη. Η ιστορία φαίνεται ότι επαναλαμβάνεται, μετά και την απόπειρα υπεξαίρεσης των 147 χιλ. ευρώ και τη «μυστηριώδη» εξαφάνιση 12 εκατ. ευρώ που ανέλαβαν να ερευνήσουν ελεγκτές του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, χωρίς ακόμη να έχει γίνει γνωστό πότε παρουσιάστηκε το έλλειμμα. Οι δύο αυτές υποθέσεις έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά από προηγούμενα περιστατικά κατασπατάλησης των πόρων του ΕΟΤ, η διερεύνηση των οποίων δεν έφτασε ποτέ μέχρι το τέλος. 

Η πιο τρανταχτή υπόθεση αφορούσε το διαφημιστικό πρόγραμμα του ΕΟΤ και την προβολή του ελληνικού τουρισμού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κατά τη διετία 2008 και 2009, με τους ελεγκτές του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης να διαπιστώνουν στο πόρισμά τους τον Ιούλιο του 2010 ότι οι καμπάνιες κόστισαν 76 εκατ. ευρώ παραπάνω, χωρίς προηγουμένως να έχει καταρτισθεί ένα ενιαίο εγκεκριμένο Διαφημιστικό Πρόγραμμα, στο οποίο να προσδιορίζονται οι αγορές – στόχοι. 

«Για την ανάθεση των διαφημιστικών ενεργειών, ο Οργανισμός προέβαινε κυρίως στην απευθείας ανάθεση ή στην ανάθεση κατόπιν διαπραγμάτευσης χωρίς τη δημοσίευση πρόσκλησης, και χωρίς να ελέγχει εάν πράγματι συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας» σημείωναν μεταξύ άλλων οι ελεγκτές. 

Η δικογραφία που αφορούσε τους διατελέσαντες υπουργούς Τουριστικής Ανάπτυξης κκ. Αρ. Σπηλιωτόπουλο και Κ. Μαρκόπουλο διαβιβάστηκε στη Βουλή από την εισαγγελία του Αρείου Πάγου, με του δύο πρώην υπουργούς να μιλούν για «πολιτικές σκοπιμότητες και επαγγελματίες λασπολόγους». 

Την ίδια περίοδο ερευνάται ακόμη μια υπόθεση. Σύμφωνα με τους επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης, κατά την επίμαχη διετία δαπανήθηκαν 1,6 εκατ. ευρώ σε ταξίδια που όμως είχαν και ανατεθεί σε συγκεκριμένο γραφείο ταξιδιών. Το 2008 είχε λάβει 900 χιλ. και τον επόμενο χρόνο 700 χιλ. ευρώ. Όμως, τα ταξίδια αυτά δεν είναι βέβαιο ότι πραγματοποιήθηκαν, καθώς δεν έχουν εντοπιστεί όλα τα παραστατικά. Επίσης, αποκαλύφθηκαν απευθείας αναθέσεις σε εταιρεία δώρων, ύψους 750 χιλ. ευρώ και χωρίς διαγωνισμό. 

Το Νοέμβριο του 2010, βγαίνει στη δημοσιότητα άλλο ένα πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης. Την περίοδο 2006-2009 τυπώθηκαν χωρίς έγκριση επιπλέον 77.000 δελτία κοινωνικού τουρισμού, ζημιώνοντας τον ΕΟΤ με τουλάχιστον 5,5 εκατ. ευρώ. Τα δελτία αυτά δεν ήταν προσωπικά και ατομικά, όπως προβλέπει ο κανονισμός, τυπώθηκαν και μοιράστηκαν εκτός ΚΕΠ. 

Την ίδια στιγμή, οι γενικοί γραμματείς του Οργανισμού άλλαζαν διαρκώς, γεγονός που ουσιαστικά καθιστούσε αδύνατη τη χάραξη μιας ολοκληρωμένης πολιτικής στο κομμάτι του τουρισμού. 

Και ο λογαριασμός... 
Το 2009 τα χρέη του ΕΟΤ έφταναν τα 130 εκατ. και το υπουργείο Πολιτισμού - Τουρισμού αναζητούσε κονδύλια για να αποπληρωθούν οι οφειλές σε έντυπα και ηλεκτρονικά ξένα μέσα ενημέρωσης, αλλά και για να αποκατασταθεί η λειτουργία των γραφείων του Οργανισμού στο εξωτερικό. Οι οφειλές αυτές ξεκίνησαν σταδιακά να αποπληρώνονται προκειμένου να μπορέσει να αποκατασταθεί και το όνομα του ΕΟΤ διεθνώς. 

Δύο χρόνια μετά, ο προϋπολογισμός του EOT «αιμορραγεί» με τα διαθέσιμα κονδύλια για τη χρηματοδότηση δράσεων προβολής του ελληνικού τουρισμού στις ξένες αγορές να είναι σχεδόν μηδαμινά. Αιτία για την εξέλιξη αυτή είναι ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν είχε κάνει αποδεκτό το αίτημα του ΕΟΤ για τη χορήγηση πιστώσεων ύψους 50 εκατ. ευρώ. 

Σήμερα, οι οφειλές του Οργανισμού έχουν περιοριστεί στα 44 εκατ. ευρώ, όμως όλα δείχνουν η χρονιά που έρχεται θα είναι δύσκολη, καθώς ο προϋπολογισμός του για το 2013 θα είναι μόλις 10 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 6 εκατ. σε σχέση με το 2012. Το γεγονός αυτό αναγκάζει τον οργανισμό όχι μόνο να περιορίσει τα λειτουργικά του έξοδα κατά 35% περίπου, αλλά και περικόψει κατά 1/3 τις δαπάνες του για το marketing του τουριστικού προϊόντος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου