Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2010

Ακριβό μου... δημαρχιακό αξίωμα

Από 20.000 έως και άνω των 100.000 ευρώ το κόστος της προεκλογικής εκστρατείας για τους υποψηφίους σε δήμους και περιφέρειες.
Σε ακριβό σπορ αναδεικνύεται το δημαρχιλίκι, ιδιαίτερα σε αυτή τη δύσκολη οικονομικά περίοδο που διανύει η χώρα, καθώς η λεγόμενη “μάχη του σταυρού” αποτιμάται οικονομικά σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Το κόστος της προεκλογικής εκστρατείας για τους διευρυμένους δήμους στη μετά «Καλλικράτη» εποχή υπολογίζεται ότι ξεκινά από το ποσό των περίπου 20.000 ευρώ, ενώ σε περιπτώσεις κεντρικών αυτοδιοικητικών μονάδων δεν αποκλείεται να ξεπεράσει ακόμη και το δυσθεώρητο ύψος των 100.000 ευρώ.
Οι προεκλογικές εκστρατείες, πάντως, στον δρόμο προς τις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές της 7ης Νοεμβρίου δεν θα θυμίζουν σε τίποτε τις αντίστοιχες καμπάνιες που είχαν οργανωθεί σε περασμένες εκλογικές αναμετρήσεις. Η γενικευμένη οικονομική κρίση οδηγεί πολλούς υποψηφίους σε μια λογική αυτοπεριορισμού, ώστε η προεκλογική καμπάνια να μη συνιστά πρόκληση έναντι των πολιτών, ενώ περιορισμούς στα έξοδα των υποψηφίων επιτάσσει και η αυστηροποίηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου από πλευράς υπουργείου Εσωτερικών.
Ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες, όμως, εκτιμάται ότι σε όλη τη χώρα για τις ανάγκες προβολής των υποψηφίων θα δαπανηθούν περί τα 200 εκατ. ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων αποτελεί κοινό μυστικό ότι δεν θα δηλωθεί επισήμως αλλά θα διακινηθεί μέσω των λεγόμενων “μαύρων ταμείων” των συνδυασμών.
“Τσουχτερό” το δημαρχιακό αξίωμα
Στον αγώνα τους να καταλάβουν το δημαρχιακό αξίωμα, οι υποψήφιοι στις αυτοδιοικητικές εκλογές είναι αναγκασμένοι να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, ξοδεύοντας τεράστια ποσά για μία σειρά δαπανών για την προβολή του συνδυασμού τους.
Λόγω των νέων δεδομένων που έχουν ανακύψει αναφορικά με την αλλαγή των ορίων των δήμων βάσει του σχεδίου “Καλλικράτης”, ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός υποψηφίων καταφεύγει σε εταιρείες πολιτικής επικοινωνίας, ζητώντας τη συνεργασία τους, μεταξύ των άλλων, για την κατάρτιση του προγράμματος του συνδυασμού τους, για τη διενέργεια ερευνών ή για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών. Η δαπάνη που απαιτείται για τέτοιου είδους συνεργασίες ξεκινά από περίπου 5.000 ευρώ, ενώ στους μεγάλους δήμους τα ποσά αυτά μπορεί να φτάσουν ακόμη και γύρω στις 50.000 ευρώ.
Μεγάλα ποσά δαπανώνται και για τη δημιουργία εκλογικών φυλλαδίων και τη διανομή υλικού πόρτα πόρτα στα σπίτια των ψηφοφόρων. Γύρω στα 1.000 ευρώ διαμορφώνεται το κόστος για την εκτύπωση 10.000 καρτών με τη φωτογραφία και τα προσωπικά στοιχεία των υποψηφίων, ενώ για τα φυλλάδια με τις προγραμματικές θέσεις και τους υποψηφίους κάθε συνδυασμού τα οποία είθισται να κυκλοφορούν δαπανώνται τουλάχιστον 10.000 ευρώ.
Εξαιρετικά δαπανηρή υπόθεση όμως είναι και η οργάνωση μιας προεκλογικής συγκέντρωσης. Μόνο για την ενοικίαση και την οργάνωση του χώρου όπου θα φιλοξενηθεί απαιτείται δαπάνη της τάξης των 3.000 ευρώ. Τα κόστη ανεβαίνουν σημαντικά εάν στο πλαίσιο της εκδήλωσης προσφερθεί και μπουφές, καθώς η σχετική δαπάνη για πεντακόσια άτομα διαμορφώνεται σε περίπου 7.500 ευρώ. Τον τελευταίο καιρό οι περισσότεροι υποψήφιοι επιλέγουν να συνοδεύουν τις προεκλογικές εκδηλώσεις τους απλώς με ένα ποτήρι κρασί, συνοδεία τυριών, περιστέλλοντας σημαντικά τις απαιτούμενες δαπάνες.
Στα ποσά αυτά πρέπει να συνυπολογιστούν τα ενοίκια που καταβάλλονται για τη μίσθωση των χώρων όπου λειτουργούν τα προεκλογικά κέντρα των υποψηφίων, καθώς και τα κόστη για την ομαδική αποστολή μηνυμάτων στα κινητά τηλέφωνα, που διαμορφώνονται σε περίπου 3.000 ευρώ.
Κοινός προεκλογικός αγώνας
Φτηνό σπορ θα αποτελέσει κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας η προβολή της παράταξης του υποψήφιου δημάρχου Καλαμαριάς “Συνεργασία για την Καλαμαριά”, Θεοδόση Μπακογλίδη. Τόσο ο επικεφαλής όσο και οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι έχουν ήδη αποφασίσει να πορευτούν διαφημιστικά με χαμηλό μπάτζετ για τις ανάγκες προβολής τους, τηρώντας τον νόμο που αφορά τον περιορισμό δαπανών. “Θα εφαρμόσουμε αυστηρά όσα προβλέπει η εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών, και μάλιστα θα κινηθούμε κάτω από το όριο, δηλαδή από το πλαφόν, που βάζει ο νόμος για τις εκλογικές δαπάνες” τονίζει ο κ. Μπακογλίδης και προσθέτει ότι στόχος είναι να “είμαστε σεμνοί και ταπεινοί και να μην προκαλούμε”. Εξηγεί δε ότι, στη δύσκολη οικονομική συγκυρία της χώρας, οι υποψήφιοι για την τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να αυτοπεριοριστούν, ξοδεύοντας όσο το δυνατόν λιγότερα.
Συνολικά, η παράταξη της πλειοψηφίας σήμερα στην Καλαμαριά μπορεί να διαθέσει μέχρι και 150.000 ευρώ, καθώς, σύμφωνα με τον νόμο, τα έξοδα των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων στον συγκεκριμένο δήμο, που αριθμεί περί τους 100.000 κατοίκους, φτάνουν μόλις τα 2.500 ευρώ. “Επί της ουσίας, ο προεκλογικός αγώνας όλων θα είναι κοινός, και το εκλογικό κέντρο που λειτουργεί ήδη θα καλύπτει την προβολή όλων των υποψηφίων”, σημειώνει ο υποψήφιος δήμαρχος. Μάλιστα, προσθέτει ότι θα γίνει προσπάθεια ώστε να μη σπαταληθούν και οι 150.000 ευρώ, καθώς εκτός από φυλλάδια και έντυπα οι πολίτες πια έχουν τη δυνατότητα να πληροφορηθούν τη δράση των υποψηφίων και μέσω του διαδικτύου.
“Να είναι φειδωλή και η κυβέρνηση”
Σε γενναίο περιορισμό εξόδων ενόψει της προεκλογικής περιόδου θα προχωρήσει και η παράταξη του υποψήφιου δημάρχου Αμπελοκήπων Λάζαρου Κυρίζογλου, σε μία προσπάθεια να εναρμονιστεί με τον νόμο για τις εκλογικές δαπάνες. “Θα περιοριστούμε απόλυτα και σκοπεύουμε να κινηθούμε στον όριο. Αυτό υπαγορεύει ο νόμος και αυτό θα κάνουμε, δαπανώντας συνολικά το ποσό των 65.000-70.000 ευρώ το ανώτερο” τονίζει ο κ. Κυρίζογλου. Δεν παραλείπει ωστόσο να υπογραμμίσει με έμφαση πως εκτός από τους υποψηφίους σεμνή, ταπεινή και φειδωλή οφείλει να είναι και η κυβέρνηση, περιορίζοντας άσκοπες μετακινήσεις του πολυάριθμου σχήματός της. Ο υποψήφιος δήμαρχος επισημαίνει ότι, στο πλαίσιο του προεκλογικού αγώνα, η προβολή θα είναι κοινή και για τους 74 υποψηφίους συμβούλους από τους Αμπελόκηπους και τη Μενεμένη.
Και επειδή πολύς λόγος γίνεται για μαύρο χρήμα, εξαιτίας του περιορισμού των δαπανών, ο κ. Κυρίζογλου ξεκαθαρίζει πως “σε ό,τι μας αφορά, δεν πρόκειται να συμβεί». Εξάλλου, όπως είπε, έχει ζητήσει ήδη τους κωδικούς πρόσβασης του διαδικτυακού προγράμματος “Διαφάνεια”, ούτως ώστε να αναρτήσει τα οικονομικά στοιχεία και το άνοιγμα του λογαριασμού, όπως προβλέπει ο νόμος.
“Τα σκόρπια έντυπα δεν λειτουργούν”
Στη λογική της εξοικονόμησης χρημάτων αλλά και χαρτιού σκοπεύει να κινηθεί και η παράταξη του υποψήφιου δημάρχου Θέρμης Θεόδωρου Παπαδόπουλου. Ο υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος Σωκράτης Φάμελος υποστηρίζει ότι “όλη αυτή η διαδικασία, με την έκδοση χιλιάδων εντύπων προβολής των υποψηφίων που πετιούνται από δω και από εκεί, δεν με ενδιαφέρει. Αναμφίβολα, η σπατάλη αυτή βλάπτει την κοινωνία των πολιτών και φυσικά το περιβάλλον”. Θεωρεί ότι ο νόμος για τον περιορισμό των εκλογικών δαπανών είναι αναγκαίος όσο ποτέ και σημειώνει πως όλη αυτή η εντυποδραστηριότητα είναι μόνο τύπος και καθόλου ουσία. “Εμείς, ως παράταξη, σαφώς και θα τηρήσουμε τον νόμο, αλλά έτσι και αλλιώς οι αιρετοί μπορούν πια υιοθετήσουν πιο… φτηνές λύσεις για την προβολή τους με την αξιοποίηση της τεχνολογίας. Όπως, για παράδειγμα, να δημιουργήσουν στον δήμο μια ιστοσελίδα στην οποία να παρουσιάσουν τη δράση τους”, υπογράμμισε ο κ. Φάμελος.
Αναγκαίους θεωρεί τους όρους που θέτει ο νόμος και ο υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας (για τον νομό Θεσσαλονίκης) Γιώργος Τσαμασλής. Εξηγεί ότι αναγκαστικά θα δαπανήσει περί τα 12.000 ευρώ, όσα προβλέπει ο νόμος, ενώ προσθέτει ότι στην παρούσα οικονομική συγκυρία δεν είναι καλό μόνο για την οικονομία, αλλά και για το ότι όλοι θα λειτουργήσουν επί ίσοις όροις. “Θα εξαντλήσω το ποσό, γιατί έτσι και αλλιώς η διαφημιστική προβολή των υποψηφίων είναι ακριβό σπορ”, επεσήμανε ο κ. Τσαμασλής. Στα γραφεία διαφημιστών
Δύο μήνες πριν από τις εκλογές, και ουκ ολίγοι είναι οι υποψήφιοι δήμαρχοι και σύμβουλοι που χτύπησαν ήδη την πόρτα γνωστών διαφημιστικών γραφείων της πόλης. Αλλά μέχρι εκεί, γιατί, προς το παρόν, κάνουν κρούσεις και βολιδοσκοπούν τους διαφημιστές. “Έχουμε κρούσεις και προτάσεις από υποψηφίους, ωστόσο θεωρώ ότι είναι πρώιμο το θέμα της προβολής τους. Νομίζω ότι όσοι τελικά επιλέξουν διαφημιστικά γραφεία θα το κάνουν από την άλλη εβδομάδα, οπότε θα έχουν οριστικοποιήσει τι θέλουν και τι μπορούν να διαθέσουν”, τονίζει ο δημιουργικός διευθυντής της εταιρείας Colibri Χρήστος Χέλμης. Εξηγεί ότι στρατηγικές κινήσεις έχουν κάνει λίγοι μέχρι σήμερα και ότι από τις 20 Σεπτεμβρίου και μετά θα ξεκαθαρίσει το τοπίο. Πάντως, σε ό,τι αφορά στις δαπάνες που είναι περιορισμένες, ο κ. Χέλμης διευκρινίζει ότι ένας υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος που βάσει νόμου μπορεί να διαθέσει 2.000-2.500 ευρώ δεν μπορεί να κάνει και πολλά πράγματα. “Εκτιμώ ότι από 4.000 έως 8.000 ευρώ μπορεί να γίνει μία αξιοπρεπής προβολή ενός υποψηφίου”.
Για μη ξεκάθαρο τοπίο σε ό,τι αφορά την προβολή των υποψηφίων κάνει λόγο και ο εκπρόσωπος του διαφημιστικού γραφείου BGM Δημήτρης Πανάγος. “Μέχρι στιγμής έχουμε δεχτεί προτάσεις από υποψηφίους, αλλά δεν υπάρχει ακόμα σαφή εικόνα για πώς θα κινηθούν τελικά”. Κι αυτό, όπως λέει, επειδή μπορεί ο υποψήφιος να επαναξιολογήσει την κατάσταση και στο τέλος να αποφασίσει να διαθέσει αλλού τα χρήματα που θα διέθετε αρχικά.
Στις λεωφόρους του κυβερνοχώρου
Εξαιρετικά οικονομικό μέσο για την προβολή των συνδυασμών αποδεικνύεται το ιντερνέτ, το οποίο χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότεροι υποψήφιοι, κυρίως αυτοί των νεαρότερων ηλικιών. Μέσα από τις λεωφόρους του κυβερνοχώρου επιλέγει να διεξάγει μεγάλο μέρος του προεκλογικού του αγώνα ο δήμαρχος Λαγκαδά Γιάννης Καραγιάννης, σημειώνοντας ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών συνιστά μία έξυπνη επιλογή με σχεδόν μηδενικό κόστος και συγχρόνως με μεγάλη απήχηση ιδιαίτερα στη νέα γενιά. Το τελευταίο διάστημα, εξάλλου, πολύ συχνά και ο πολιτικός διάλογος μεταξύ υποψηφίων γίνεται μέσω διαφόρων blogs, ενός μέσου επικοινωνίας που δεν χρησιμοποιήθηκε την περασμένη τετραετία.
Την ίδια ώρα, η προφανής ανάγκη για περιστολή των προεκλογικών δαπανών υποχρεώνει τους υποψηφίους σε περιοδείες πολλών χιλιομέτρων. Στην περίπτωση του νέου δήμου Λαγκαδά, για παράδειγμα, απαιτούνται μέρες ολόκληρες απλώς για ένα πέρασμα από όλες τις περιοχές των επτά υφιστάμενων δήμων που συνενώνονται.
Στις προσωπικές επαφές και στις περιοδείες από γειτονιά σε γειτονιά δηλώνει πως θα ρίξει το κύριο βάρος του προεκλογικού αγώνα του και ο δήμαρχος Πολίχνης Κώστας Θεοδωρίδης, υποψήφιος για τον διευρυμένο δήμο Παύλου Μελά. “Είναι άσκοπο να πετιούνται χρήματα σε πολυδάπανες προεκλογικές εκστρατείες. Ούτε ο νόμος το επιτρέπει ούτε όμως και η ηθική”, σχολιάζει.
Το πλαφόν των εκλογικών δαπανών για υποψηφίους σε δήμους και περιφέρειες
Για τους υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους
Δήμοι / Ανώτατο ποσό
Με πληθυσμό μέχρι 30.000 κατοίκων / 1.500 ευρώ
Με πληθυσμό μέχρι 60.000 κατοίκων / 2.000 ευρώ
Με πληθυσμό μέχρι 100.000 κατοίκων / 2.500 ευρώ
Με πληθυσμό μέχρι 150.000 κατοίκων / 3.000 ευρώ
Με πληθυσμό μέχρι 200.000 κατοίκων / 3.500 ευρώ
Για τους υποψηφίους περιφερειακούς συμβούλους
Εκλογική περιφέρεια / Ανώτατο ποσό
Με πληθυσμό μέχρι 100.000 κατοίκων / 2.500 ευρώ
Με πληθυσμό μέχρι 150.000 κατοίκων / 3.000 ευρώ
Με πληθυσμό μέχρι 200.000 κατοίκων / 3.500 ευρώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου